fredag 15 maj 2009

The Garlic Project



Fästing sesongen började med att matten hittade två fästingar i Kickans morrhår och en mitt i skallen! Då tog det till att hända grejer; Först kom hon hem med en stor burk vitlökspulver som hon strödde på fodret. Alltså, jag kände ju direkt att det va ngt skumt på G, och gick inte nära matskålen.
Kicki är nog den minst kräsna hunden, men hon glodde länge i skålen innan hon åt lite, men inte allt. Mostern, som alltid är hungrig, gick rakt i fällan hon............det tog bara en timme så kräktes dom båda två.
Zelma har tidigare använt ett citronhalsband med örter. Det funkade bra. Nu går inte det, för jag tuggar ju fortfarande på hennes hals i tid och otid.
Så nu blir det som matten har bestämd; ett fedd rå vitlök varje tredje dag. Först stoppade hon vitlöken in i köttbuller, men vi ville ju bara ha köttbulle och spottade ut kvitlöken. När hon upptäckte det, blev det såhär:Hon bara stoppar feddet ner i halsen på oss. Och innan jag hinner protestera kommer en köttbulle. Tack o lov!
Skall vi på promenad i skogen gnider hon in oss med citronmeliss runt öronen och på magen.
Det är inte lönt att ifrågasätta mattens husråd för hon vet vad hon gör, säger hon, när hussen ojar sig över lilla fisen som KAN smyga ut i TVsoffan!
Lycka till och trevlig helg. Just nu är det bara mig & matten; De två andra är på lyxbesök hos nära fäns och resten av flocken dyrkar sina hobbys. Så nu ligger jag här och tränar på att vara själv, och det går riktigt bra för jag har varit på stranden och i blomster affären hela dagen! På studsmattan: Jag med mina mostrar Zamba och Zelma. Immas systrar!

4 kommentarer:

  1. Hej!

    Tycker att det är så svårt det där, för när jag läser på nätet så framkommer det att vitlök är giftigt för hundar. Några rek det men många anser att man ska helt avstå från att ge det till hundar. Det kan ge skador längre fram i hundens liv. Samtidigt känns det inte bra att sätta ett nervgift, även om det är små doser på sin hund. Här i Sthlm är det mk fästingar redan nu och vi vill inte riskera att hon får ngn fästingsjukdom, det kan vara ännu mer kritiskt för en allergisk hund. Måste ta ett beslut snart vad vi ska använda.

    SvaraRadera
  2. Ring Bitte & Sven. Dom vet säkert råd. Jag förstår ni blir extra påpassliga med allergi epoken och allt det besväret.... lycka till. I dag lekte systrarna här; nu är det Vildas tur att löpa. Det var lite spänd mellan de i början, men sen busade dom som vanligt.

    SvaraRadera
  3. Jag pratade med Bitte i dag. De använder frontline som fästing skydd. De hade sett hundar som hade fått borelia. Hm. Jag köper nog frontline jag med!

    SvaraRadera